O VALOR DA NEUROCIÊNCIA NA FORMAÇÃO PEDAGÓGICA DOS EDUCADORES QUE ATUAM NOS PROCESSOS INCLUSIVO NO CAMPO MISSIONÁRIO

Authors

Keywords:

Neuroscience, Training of educators, Learning, Inclusion, Mission field

Abstract

Understanding the potentialities, limitations and functioning of the nervous system provide the educator with the opportunity to prepare for the pedagogical demands in the mission field. With the knowledge of neuroscience, the teaching-learning process becomes assertive, active and naturally inclusive, confirming that each brain is a brain, that everyone is capable of learning and in differences, Christ, makes us one. Teacher training within this paradigm brings understanding of how the student learns, enabling the missionary educator to teach, transforming each class, meeting or activity into moments of achievement, affectivity, discoveries, pleasure, the blossoming of new talents, dreams, significant learning, making no difference whether the student is typical or atypical.

Author Biography

Veronica Oliveira de Araujo da Cruz

Assessora de Inclusão e Acessibilidade na Diretoria de Educação Superior - FAETEC RJ; Neuropedagoga Institucional e Clínica; Membro da Sociedade Brasileira de Neurociências e Comportamento (SBNeC); Membro da CpE (Ciência para Educação); Prêmios nacionais e internacionais; CEO no Ateliê Neuropedagógico Veronica Cruz; Professora nos cursos de graduação e pós-graduação; Escritora; Pesquisadora; Musicista; Conferencista. Membro da PIB de Campo Grande - Rio de Janeiro.

References

ALVAREZ, A.; LEMOS, I.C. Os neurobiomecanismos do aprender: a aplicação de conceitos no diaa dia escolar e terapêutico. Revista de Psicopedagogia, 2006, vol. 23, n. 71, pp. 181-190.

ASSMANN, Hugo. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes,2001.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 2ed. Sã o Paulo: Cortez - Brasí lia, DF:MEC/UNESCO, 2003.

DEMO, Pedro. Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2005.

FLOR, D.; CARVALHO, T. A. P. Neurociência para educadores: coletânea de subsídios para “alfabetização neurocientífica”. São Paulo: Baraúna, 2012.

FONSECA, Vitor da. Aprender a aprender: a educabilidade cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 1998.

GUERRA, L.B. O diálogo entre a neurociência e a educação: da euforia aos desafios epossibilidades. Revista Interlocução, 2011.

IZQUIERDO, Ivan. Questões sobre memória. São Leopoldo: Unisinos, 2004.

LENT, Robert. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais da neurociência. São Paulo:Atheneu, 2001.

MORIN, Edgar. O método III: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 1999.

OLIVEIRA, G.G. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário na formação deprofessores. In: Revista Educação Unisinos, 18 (1), p.13-24, janeiro/abril 2014.

RATEY, John J. O cérebro: um guia para o usuário. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

Published

2023-08-02